ראשית קריאה בתנ"ך

דגש קל

דגש קל מסמן את ההבחנה בין שתי דרכי ההגייה של האותיות: ב, ג, ד, כ, פ, ת (אותיות בג״ד כפ״ת).

האות הדגושהמקבילה באנגליתמקבילה בערביתהאות הרפויהמקבילה באנגליתמקבילה בערבית
בּ
bبב
v 
גּ
ɡ ג
 غ
דּ
dدד
th כמו במילה theذ
כּ
kكכ
 خ
פּ
p פ
fف
תּ
tتת
th כמו במילה thinkث

דגש קל מופיע רק באותיות בג״ד כפ״ת, במצבים הבאים:

  • בראש מילה, למשל: תּפילה, כּדור, גּלגל
  • אחרי שווא נח, למשל: יכְתּבו, הִרְבִּיץ, נִסְגָּר

 

במקרא, אם מילה מתחילה באותיות בג”ד כפ”ת אך מחוברת למילה קודמת המסתיימת בהברה פתוחה, לא שמים דגש קל.

הברות פתוחות מסתיימות בתנועה או באותיות אהו”י נחות/שותקות:

  • הָ, תָּ, ןָ, ךָ – למשל קניתָּ
  • Xא – למשל ברא, אצא
  • Xה – למשל אריה, מלוכה (ללא מפיק)
  • Xו – למשל יומוֹ, קנוּ (בחולם או בשורוק, אך לא בו’ נשמעת כמו במילים ידיו, רגליו)
  • Xי – למשל אחִי, דברִי (בחיריק, אך לא בי’ נשמעת כמו במילה רבּוֹתָּי)

חיבור נקבע על פי מקף או על פי הטעמים המתחברים: מוּנַ֣ח, מַהְפַּ֤ך, מֵרְכָ֥א, מֵרְכָא כְּפוּלָ֦ה, דַּרְגָּ֧א, קַדְמָ֨א, תְּלִישָׁא-קְטַנָּה֩, יָרֵחַ בֶּן יוֹמ֪וֹ

תרגול

קבעו איזו מהאותיות המודגשות יש להדגיש בדגש קל על פי הכללים שלמעלה:

בְּרֵאשִׁ֖ית בָרָ֣א
הָֽיְתָ֥ה תֹ֨הוּ֙
וַֽיְהִי־כֵֽן׃
זַרְעוֹ־ב֖וֹ
בַּיּ֣וֹם וּבַלַּ֔יְלָה
עַל־פְנֵ֖י
בְּצַלְמֵ֖נוּ כִדְמוּתֵ֑נוּ
וְיִרְדּוּ֩ בִדְגַ֨ת הַיָּ֜ם
אֲשֶׁר־בּ֥וֹ פְרִי־עֵ֖ץ
כִּ֣י ב֤וֹ שָׁבַת֙
וַיִּפַּ֥ח בְאַפָּ֖יו
ה֥וּא פְרָֽת׃
וַיַּנִּחֵ֣הוּ בְגַן־עֵ֔דֶן
לֹ֤א תֹֽאכְלוּ֙
כִּ֗י בְיוֹם֙
וַתִּתֵּ֧ן גַם־לְאִישָׁ֛הּ
עֲלֵ֣ה תְאֵנָ֔ה
עַל־גְּחֹֽנְךָ֣ תֵלֵ֔ךְ
וְאֵלֶ֨יךָ֙ תְשׁ֣וּקָת֔וֹ
וְדַרְדַ֖ר
לְבִלְתִ֥י
וַֽיְהִי֙ בֹ֣נֶה עִ֔יר
וַיּ֥וֹלֶד בִדְמוּת֖וֹ
וּבָנֽוֹת׃
בִנְךָ֥ בְכֹֽרְךָ֖
לְפַרְעֹ֔ה
וּבְכָל־עֲבֹדָ֖ה
לֹ֧א כַנָּשִׁ֛ים
וַיְצַ֣ו פַרְעֹ֔ה
וַתִּֽקַּֽח־לוֹ֙ תֵ֣בַת גֹמֶא
וַתַּחְמְרָ֥ה בַֽחֵמָ֖ר
לָ֣הּ בַת־פַרְעֹ֗ה

הראה פתרון
המילים האות בתחילת מילה? במילה לפניה טעם מחבר? המילה לפניה מסתיימת בהברה פתוחה? האות דגושה?
בְּרֵאשִׁ֖ית בָּרָ֣א כן לא   כן
הָֽיְתָ֥ה תֹ֨הוּ֙ כן כן כן לא
וַֽיְהִי־כֵֽן׃ כן כן כן לא
זַרְעוֹ־ב֖וֹ כן כן כן לא
בַּיּ֣וֹם וּבַלַּ֔יְלָה לא     לא
עַל־פְּנֵ֖י כן כן לא כן
בְּצַלְמֵ֖נוּ כִּדְמוּתֵ֑נוּ כן לא   כן
וְיִרְדּוּ֩ בִדְגַ֨ת הַיָּ֜ם כן כן כן לא
אֲשֶׁר־בּ֥וֹ פְרִי־עֵ֖ץ כן כן כן לא
כִּ֣י ב֤וֹ שָׁבַת֙ כן כן כן לא
וַיִּפַּ֥ח בְּאַפָּ֖יו כן כן לא כן
ה֥וּא פְרָֽת׃ כן כן כן לא
וַיַּנִּחֵ֣הוּ בְגַן־עֵ֔דֶן כן כן כן לא
לֹ֤א תֹֽאכְלוּ֙ כן כן כן לא
כִּ֗י בְּיוֹם֙ כן לא   כן
וַתִּתֵּ֧ן גַּם־לְאִישָׁ֛הּ כן כן לא כן
עֲלֵ֣ה תְאֵנָ֔ה כן כן כן לא
עַל־גְּחֹֽנְךָ֣ תֵלֵ֔ךְ כן כן כן לא
וְאֵלֶ֨יךָ֙ תְּשׁ֣וּקָת֔וֹ כן לא   כן
וְדַרְדַּ֖ר לא     הראשונה לא (אחרי שווא נע), השניה כן (אחרי שווא נח)
לְבִלְתִּ֥י לא     הראשונה לא (אחרי שווא נע), השניה כן (אחרי שווא נח)
וַֽיְהִי֙ בֹּ֣נֶה עִ֔יר כן לא   כן
וַיּ֥וֹלֶד בִּדְמוּת֖וֹ כן כן לא כן
וּבָנֽוֹת׃ לא     לא
בִּנְךָ֥ בְכֹֽרְךָ֖ כן הראשונה לא, השניה כן הראשונה לא, השניה כן הראשונה כן, השניה לא
לְפַרְעֹ֔ה לא     לא
וּבְכָל־עֲבֹדָ֖ה לא     לא
לֹ֧א כַנָּשִׁ֛ים כן כן כן לא
וַיְצַ֣ו פַּרְעֹ֔ה כן כן לא (הו’ נשמעת ולכן לא נחשבת הברה פתוחה) כן
וַתִּֽקַּֽח־לוֹ֙ תֵּ֣בַת גֹּ֔מֶא כן הג’ כן, הת’ לא הת’ כן, הג’ לא כן
וַתַּחְמְרָ֥ה בַֽחֵמָ֖ר כן כן כן לא
לָ֣הּ בַּת־פַּרְעֹ֗ה כן כן לא (הה’ במפיק ולכן לא נחשבת הברה פתוחה) כן